Kauniaisten asemaKauniaisten asemaKauniaisten yhdyskuntalautakunta ja kaupunginhallitus eivät mielestäni ole toistaiseksi täysin ymmärtäneet HSL:n lippujärjestelmän muutoksen vaikutuksia Kauniaisten kaupungin kannalta. Kaupungin HSL:lle antamissa lausunnoissa on lähdetty koko uudistuksen kyseenslaistamisesta ja toisaalta siitä, että Kauniainen ei ole valmis lisäämään joukkoliikenteen kuntaosuutta. Kyse on kuitenkin paljon muusta, kuin joukkoliikenteen lippujen subventoinnista.
Tässä vaiheessa on jo selvää, että lippujärjestelmäuudistus toteutetaan ja se perustuu kaarimalliin, jonka keskipisteenä on Helsingin keskusta. Kaaret muodostavat vyöhykkeitä, joista sisin A-vyöhyke ulottuu lännessä Lauttasaaren yli, B-vyöhyke tästä eteenpän kehä II:lle, C-vyöhyke Kauniaisista eteenpäin länteen.
Mallissa kausilippu tulee aina ostaa vähintään kahdelle vyöhykkeelle. Ajatuksena on madaltaa rajojen merkitystä. A- ja B-vyöhykkeiden rajalla näin tapahtuukin, mutta tulevalla B- ja C-byöhykkeiden rajalla merkitys korostuu jopa nykyiseen seutulipurajaan verrauuna. Näin siksi, että A- ja B-alueilla asuu merkittävä osa alueen asukkaista ja joukkoliikenteen käyttäjistä. A-alueen asukkaista suurin osa ostaa AB-lipun samoin kuin B-alueen joukkoliikenteen käyttäjistä valtaosa tulee ostamaan AB-lipun. Joukkoliikenteen suuret volyymit keskittyvät siis A- ja B-alueelle.
Näin ollen B-alueen ulkorajasta tulee muodostumaan sekä lipun hinnan suhteen, että mielikuvallisesti metropolin ydinalueen ja maaseudun raja.
Voittajina muutoksessa ovat A- ja B-alueen asukkaat, jotka saavat jatkossa liikuttua nykyistä edullisemmin laajemmalla alueella. Tapiola, Mäkkylä, Leppävaara, Kilo, Mankkaa, Taavinkylä ym. ovat suhteesa lähempänä metropolin ydintä, mikä on alueiden kehitykselle eduksi.
Häviäjiä tulevat vastaavasti olemaan C-alueen rajan väärälle puolelle jäävät kuntalaiset. niin joukkoliikenteen käyttäjät kuin muutkin. Näin siksi, että A- ja B-alueen ulkopuolelle jääminen heijastuu alueen yleiseen kilpailukykyyn, yritystoimintaan ja houkuttelevuuteen asuinpaikkana. – Vastaava raja on nykyisessä seutulippumallissa aiheuttanut ongelmia mm. Mäkkylän ja PItäjänmäen kohdalla.
B-alueelle oleminen merkitsisi Kauniaisten kaupungilta 500 000 euron lisäystä joukkoliikenteen lippujen kuntaosuuteen. Summa ei ole pieni, mutta toisaalta se on kuitenkin aivan pähkinöitä siihen, miten alueen vetovoiman heikkeneiminen vaikuttaisi alueen kehitykseen ja mm. kuntalaisten asunto-omaisuuden arvoon.
Espoolaiset päättäjät ovat tämän C-alueen rajan vaikutuksen ymmärtäneet ja vaatineet sen siirtämistä ehdotettua kauemmaksi kehä II:ta länteen tarkoituksenaan saada myös Espoon keskus mahtumaan B-alueelle.
Kauniainen on kehittynyt rautatieaseman ympärille ja tulevaisuudessa joukkoliikenteen merkitys liikkumisessa kasvaa. Lisäksi länsimetro tulee muuttamaan joukkoliikenteen kehityksen painopitettä Kauniaisten kannalta epäedulliseen suuntaan.
Tässä tapauksessa paikka auringossa maksaa, mutta varaa rajan väärälle puolelle jäämiseen ei ole.
Fiksua pohdintaa. HSL:n tänään tekemä päätös sisällyttää Kauniainen samoin kuin Matinkylä B-vyöhykkeeseen on perusteltua lukuisilla tekijöillä. Onneksi järki tällä kertaa voitti!
Kuitenkin, mikäli ABC- ja AB-lippujen hintaero kasvaa merkittäväksi (kuten on syytä olettaa), on Kauniaisten syytä hyvissä ajoin varautua liityntäpysäköinnin kysynnän kasvamiseen Koivuhovin ja Kauniaisten asemilla. Liikenteen kasvaminen Kauniaisten asemalla on kuitenkin myös eduksi – se on hyvä perustelu kaupungille vaatia edelleen tulevan Espoon kaupunkiradan ns. nopeiden junien pysähtymistä Kauniaisissa, kuten tämänhetkisiin suunnitelmiin onkin kirjattu.
Tästä lähtökohdasta on hyvä lähteä kehittämään Kauniaisten joukkoliikenteen tulevaisuutta.