Kaupunginhallitus antoi kokouksessaan 31.8. kantansa Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän alustavasta talousarviosta ja toimintasuunnitelmasta vuosille 2012–2014.
Aiemmin yhdyskuntalautakunnassa käsitelty Kauniaisten lausuntoluonnos oli taas kerran joukkoliikenteen kehittämisen kannalta jäätävä. Kustannuspaineet kuitataan nostamalla jo ennalta kohtuuttomia lipputaksoja, eikä kuntien osuuteen rahoituksesta olla valmiita koskemaan. Sama linja jatkui kaupunginhallituksessa.
Valitulla tiellä ruuhkat pahenevat, joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus näivettyy ja pääkaupunkiseudun ilmastostrategian periaatteet heitetään roskakoriin. Kauniaisten lausunto samaisessa päätöksessä käsiteltyyn HSL:n strategiaan tuntuukin kovin ristiriitaiselta:
”Tavoitteissa ja niiden viemisessä käytäntöön tulee korostaa matkustajamäärien ja joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamista, sillä seudulla on runsaasti potentiaalia. Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus ei ole viime vuosikymmeninä kehittynyt seudun asukasmäärän kasvun tahdissa. Myös menojen kasvun hillitseminen tulee olla mukana tavoitteiden toteutuksen suunnittelussa”.
Tavoitteet ovat kauniita, mutta vailla realismia. Kukaan tuskin aidosti uskoo joukkoliikenteen palvelutason ja kulkumuoto-osuuden kehittymiseen vain menoja leikkaamalla.